کلینیک فیزیوتراپی رادمان

اولین مرکز تخصصی فیزیوتراپی ورزشی شرق تهران

کلینیک فیزیوتراپی رادمان

اولین مرکز تخصصی فیزیوتراپی ورزشی شرق تهران

k:if>
کلینیک  فیزیوتراپی  رادمان

آدرس جدید کلینیک :
تهرانپارس - خیابان رشید - روبروی خیابان 146 - جنب باشگاه ورزشی آهن نورد - پلاک 111

تلفن : 77744911 - 77298005

طبقه بندی موضوعی

درمان سردرد با طب سوزنی

يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۶ ق.ظ

علائم سردرد عصبی

ابتلا به سردرد عصبی اغلب به علت گرفتگی عضلات گردن و یا قسمتهایی از سر، این عارضه رخ می دهد. شاید نام دیگری که بتوان برای این نوع سردردها نهاد سر درد استرسی باشد. شدت این قبیل سردردها از کم تا زیاد تغییر می کند ولی گاهی آزردگی ناشی از این قبیل سردردها از سردرد میگرنی نیز بیشتر است.

سردردهای عصبی معمولا از پشت سر شروع شده و به سایر نقاط سر انتشار می یابد. این درد به صورت درد فشارنده بوده و از نیم ساعت تا چند روز ممکن است به طول انجامد. در سر درد عصبی عضلات شانه، گردن و کاهی فک صورت نیز حالت گرفتگی و دردناکی دارند. گاهی حتی درد به دست نیز انتشار یابد و معمولا یکطرفه می باشد.

در سردرد عصبی، سردرد با کار تشدید شده و با خستگی گردن توام می باشد.

علل سردرد عصبی

سردرد عصبی دارای علل مختلفی می باشد ولی یکی از علل بسیار رایج این نوع سر درد درگیری های عضلانی ناحیه گردن می باشد که خود را بصورت سر درد نشان میدهند.  یکی از حقابق این نوع سردردها این است که برای بسیاری از افراد حتی برخی از پزشکان ناشناخته بوده و حتی به درمانهای دارویی هم بخوبی پاسخ نمی دهد.

     بسیاری از افراد مبتلا به سر درد عصبی به علت عدم اطلاع با تصور ابتلا به سردرد میگرنی تنها درمان دارویی می گیرند، غافل از اینکه در این قبیل سردردها درمان غیر دارویی که عوارض کمتری نیز دارند تأثیرگذار تر هستند.

طب سوزنی در درمان سردرد عصبی

در بیماران مبتلا به سردرد عصبی طب سوزنی بسیار مفید است و خیلی خوب در کاهش درد موثر می باشد؛ گفتنی است در این قبیل بیماران، بیمار پس از بهبودی باید در جهت تقویت عضلات گردن فعایت نماید تا احتمال ابتلای دوباره به چنین سردردهایی را به حداقل برسانند.

گفتنی است علاوه بر سردردهای عصبی که به علت درگیری عضلانی بوجود آمده و به درمان با طب سوزنی و ماساژ بسیار خوب جواب می دهند، سردردهای میگرنی نیز به درمان با طب سوزنی به خوبی پاسخ می دهد.

 سردردهای میگرنی

میگرن واژه ای که امروزه بسیار شایع در مورد بسیاری از سردرد ها به کار می رود و امروزه  تعداد بسیار زیادی از بیماران را می بینیم که با تشخیص میگرن داروهای بسیار زیادی مانند داروهای آرام بخش و داروهای خواب آور , و یا دارو های ضد تشنج استفاده می کنند. سردرد میگرنی از جمله سردردهایی است که تعداد بالایی از افراد از آن رنج می برند.  

علائم سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی به آن دسته از سردردهایی اطلاق می شود که در خود حمله های پی در پی سردردهای شدید را دارد. در این دسته سردرد، احساس دردهای تپنده و ضربانی در سر بوجود می آید و معمولا تنها در یک سمت سر بوجود می آید.

گاهی این سردردها با تهوع و استفراغ همرا است و در فرد مبتلا حساسیت به نور و صدا بسیار افزایش می یابد. طول دوره این بیماری بین 4 ساعت تا سه روز به طول می انجامد و اغلب بسیار آزار دهنده است. سردردهای میگرنی در زنان شیوع بیشتری دارد تا جایی که می توان نسبت آنرا حتی سه برابر نیز دانست. 

اثرات طب سوزنی در درمان میگرن 

در سالهای اخیر اثرات طب سوزنی  بر درمان سردردهای میگرنی به اثبات رسیده است.  طب سوزنی، درمانی بدون خطر و بدون عوارض است که هیچگونه عارضه جانبی و هیچ مورد مضری برای بیمار ندارد.

بسیاری از افراد مبتلا به سردردهای میگرنی که سالیان دراز خود را محکوم به تحمل دردی طاقت فرسا می دانستند با استفاده از چند جلسه درمان با طب سوزنی  به کلی مداوا شده و از این درد رها شده اند.

کارکرد طب سوزنی در درمان سردرد میگرنی

از نظرگاه علمی نیز ثابت شده است که  طب سوزنی  با تحریک اعصاب برخی عضلات و بافتها، ترشح آندورفین را ایجاد می کند و باعث ایجاد تغییراتی در فرایند ایجاد درد در مغز و نخاع می گردد. علاوه بر آن طب سوزنی با تغییراتی در سیستم ایمنی بدن، ترشح فاکتورهای تنظیم کننده را تقویت می نماید و در نتیجه آن التهابات در بدن کاهش می یابد.

همچنین طب سو زنی بر میزان سروتوئین مغز نیز تأثیر گذاشته و این امر باعث کاهش شروع سردردهای میگرنی می شود. تاثیرات طب سوزنی در کاهش سردردهای گردنی به قدری رضایت بخش می باشد که امروزه در کلینیک به بسیاری از بیماران برخورد می کنیم که بعد از سال ها و بعد از انجام جلسات طب سوزنی و توانبخشی وماساژ , داروهای خود را قطع کرده و سردردهای بسیار کمتری را در طول سال ها تجربه می کنند.

البته نباید از این نکته غافل شد که هرچند تعداد زیادی از این نوع سردردها منشا عضلانی و گردنی و به نوعی اسپاستیک عروقی دارند ( و عمده این بیماران به طب سوزنی جواب بسیار عالی می دهند) ولی همواره یادمان باشد گاهی تومورهای سر , افزایش فشار مایع داخل نخاعی و حتی بعضی از عفونت ها و بیماری های شدید عروقی هم ممکن است تظاهر اولیشان سردرد باشد و حتما باید توسط پزشک متخصص این انواع سردرد معاینه و رد شوند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی