کلینیک فیزیوتراپی رادمان

اولین مرکز تخصصی فیزیوتراپی ورزشی شرق تهران

کلینیک فیزیوتراپی رادمان

اولین مرکز تخصصی فیزیوتراپی ورزشی شرق تهران

k:if>
کلینیک  فیزیوتراپی  رادمان

آدرس جدید کلینیک :
تهرانپارس - خیابان رشید - روبروی خیابان 146 - جنب باشگاه ورزشی آهن نورد - پلاک 111

تلفن : 77744911 - 77298005

طبقه بندی موضوعی

شکستگی مچ دست وفیزیوتراپی

يكشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۵۴ ق.ظ

دلائل شکستگی اسکافویید

شکستگی اسکافویید اغلب براثرفشارهای بیش ازحد که بروی مچ دست ایجاد می شود، مانند افتادن روی زمین وکشش بیش ازحد دست. این شرایط با هرنوع افتادگی روی زمین مثلا با انجام فعالیت های ورزشی مانند اسکیت، ورزش اسکی روی یخ ممکن است اتفاق بیفتد. مخصوصا زمانیکه برروی یخ یا سطوح سخت، لیزبخورید ممکن است شکستگی مچ دست ایجاد شود.

نشانه ها وعلائم شکستگی مچ دست (شکستگی استخوان اسکافویید)

علائم شکستگی استخوان اسکافویید بصورت درد و محدودیت حرکتی در مچ دست است. بیمارانی که دچار این نوع شکستگی میشوند معمولا بعدازآسیب دیدگی با دردهای خاص در مچ دست مواجه می شوند. این درد معمولا درناحیه شست درمچ دست ایجادمی شود. ومی تواند به سرعت با کمک درمان ها کاهش یابد و درهنگام شب ودراوایل صبح بیشتراست. بیمارانی که دچار شکستگی استخوان اسکافویید هستند دچاردرد وتورم استخوان اسکافویید درناحیه شست و مچ دست می شوند. علائم دیگر که با این اختلال همراه است شامل کاهش استقامت ودرد در مچ دست هنگام ایجاد فشاربه مچ دست مانند ایستادن روی دست وانجام شنا است.

تشخیص شکستگی استخوان اسکافویید

معاینات مستقیم وغیرمستقیمی که پزشک فیزیوتراپیست انجام می دهد می تواند شکستگی استخوان اسکافویید را تشخیص دهد. انجام تستهایی مانند تصویربرداری اشعه ایکس،ام آر آی وسی تی اسکن می تواند. به تشخیص عارضه شکستگی استخوان مچ دست کمک کند انجام عکس برداری بوسیله اشعه ایکس در۱۰ تا ۱۴ روز بعدازآسیب دیدگی به صورت مکرر برای افرادی که مشکوک به شکستگی استخوان اسکافویید هستند، ضروری است ودراین دوران هرگونه شکستگی استخوان نشان داده می شود. اما درصورتیکه شکستگی استخوان دراین دوره نشان داده نشود، این عکس برداری بی نتیجه است وانجام تست های دیگر نیاز است.

 درمان شکستگی مچ دست

پزشک ارتوپد در انتخاب نوع درمان شکستگی استخوان اسکافویید به متغیرهایی مانند محل شکستگی، شدت جابجایی قطعات شکسته شده، ضایعات همراه، سن و شغل بیمار و عوامل دیگری توجه میکند. درشکستگی های ساده، ناحیه ای که جابه جایی استخوان آن خفیف است مچ دست برای مدت ۴ تا ۶هفته باید درکچ قراربگیرد تا ترمیم شود. اگر جابه جایی استخوان شدید باشد یا شکستگی باز رخ داده باشد، ترمیم به وسیله عمل جراحی باقراردادن پلیت وپیچ کردن ناحیه داخلی مچ دست وفیکس کردن ناحیه خارجی مچ بوسیله پیچ انجام می شود. بعد ازانجام این جراحی مچ دست باید برای مدت زمان ۴ تا ۲۰ هفته بی حرکت باشد بسیار مهم است که دراین دوران مچ دست باید درحالت بالا نگه داشته شود و سعی کنیم مفصل بدون کچ را حرکت دهیم، این کار باعث بهبود جریان خون درمفصل، کاهش تورم وتجمع  مایع  درمفصل وحفظ حرکت مفصل بدون کچ می شود.

گچ مخصوص درمان

گچ اسپیکای شست مخصوص درمان شکستگی استخوان اسکافویید است واین گچ مفصل مچ دست و شست دست را بیحرکت میکند. پایین گچ تا کف دست ادامه میابد ولی تا حدی که بیمار بتواند به راحتی هر سه بند انگشتان خود (بجز شست) را کاملا حرکت داده و دست خود را مشت کند. انگشت شست بجز بند آخر آن در گچ بیحرکت میشود. این گچ در قسمت بالا ممکن است تا ناحیه آرنج یا تا بالای بازو ادامه یابد. دست به مدت ۳-۲ ماه در گچ میماند.

گاهی اوقات شکستگی استخوان اسکافویید بعد از این مدت بطور کامل جوش نخورده و پزشک معالج مچ دست را مدت بیشتری بیحرکت میکند.

در مواردی که شکستگی استخوان اسکافویید همراه با جابجایی باشد درمان شکستگی استخوان اسکافویید بصورت جااندازی و استفاده از پیچ برای بیحرکت کردن قطعات شکسته شده است. در این موارد جااندازی شکستگی استخوان اسکافویید ممکن است بصورت بسته یا باز باشد.

برای فیکس کردن شکستگی  استخوان اسکافویید از پیچ های مخصوصی بنام پیچ هربرت استفاده میشود. این پیچ برخلاف دیگر پیچ ها سر نداشته و تمام بدنه آن در داخل توده استخوانی قرار میگیرد. علت این اقدام آنست که قسمت اعظم دور تا دور استخوان اسکافویید را غضروف مفصلی فرا گرفته و  استخوان اسکافویید در تمام سطوح اطراف خود با دیگر استخوانچه های مچ دست مفصل می شود. پس بیرون ماندن سر پیچ بر روی استخوان اسکافویید موجب اختلال در سطح تماس استخوان های مجاور می شود.

به همین علت در درمان شکستگی استخوان اسکافویید از پیچ هایی استفاده می شود که تماما در داخل استخوان اسکافویید قرار می گیرند. این پیچ ها تا آخر عمر در استخوان اسکافویید باقی مانده و نیازی به خارج کردن ندارند.

درمان فیزیوتراپی

درمان های فیزیوتراپی  بعدازاینکه بی حرکتی مفصل به اتمام رسید، انجام می شود.هدف این درمان ها کاهش درد، کاهش تورم درمچ دست وانگشتان، افزایش تحرک واستقامت وبازگشت عملکرد طبیعی به مفصل است. انجام درمان های فیزیوتراپی بسیارمهم است به دلیل اینکه این درمان به جلوگیری ازایجاد مشکلات بعدی کمک میکند این درمان ها شامل مواردزیراست:

  • به کاربردن یخ، حمام کردن متناوب با آب گرم وآب یخ برای کاهش درد وکاهش تورم که براثرجریان ضعیف خون درمفصل آسیب دیده  ایجاد می شود.

  • استفاده ازدستگاه الکتریکی TENS

  • استفاده ازجکوزی وحمام پارافین برای کاهش درد وسختی مفصل

  • درمان های دستی (کشش های غیرفعال، انقباض وآزاد کردن مفصل).

  • بهبوداستقامت مچ دست وتمرینات استقامتی برای مچ دست

  • آموزش صحیح انجام تمرینات کاربردی برای انجا م فعالیت های روزمره مثل درآوردن تی شرت، شانه کردن موها وغیره

  • توصیه هایی برای استفاده ازمفصل دست که به درد وظرفیت دست بستگی دارد و براساس آن باید مفصل دست را حرکت داد به عنوان مثال پزشک فیزیوتراپی به استفاده ازدست تاحد امکان برای انجام فعالیت ها درحالیکه درد کاهش یابد، توصیه می کند.

  • آموزش برنامه تمرینات خانگی به بیماران برای انجام این تمرینات درخانه برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بعدی

درمان فیزیوتراپی شکستگی مچ دست شامل موارد زیراست:

  • درمان های الکتریکی (e.g. ultrasound)

  • طب سوزنی


  • ماساژ دستی مفصل


  • بستن مفصل بوسیله یک بانداژ محکم

  • یخ درمانی وگرما درمانی

  • انجام تمرینات برای بهبود انعطاف واستقامت مفصل

  • تعلیم دادن بیماران برای انجام تمرینات به صورت صحیح

  • استفاده ازوسایل کمکی ودرمانی برای اصلاح فعالیت ها

  • طراحی برنامه ای برای بازگشت تدریجی مفصل برای انجام فعالیت ها به صورت طبیعی

بسیارمهم است که تمرینات فیزیوتراپی را تا جاییکه امکان دارد بلافاصله بعداز بی تحرکی برای جلوگیری از آنکی لوزینگ وسختی مچ دست وانگشتان وجلوگیری ازایجاد مشکلات بعدی آغازکنید. فیزیوتراپی می تواند باعث بهبود واحیا مفصل درطول ۶ماه بی تحرکی شود. کاهش تحرک مچ دست (درجه کمی ازتحرک) اغلب درطول حرکات کششی مچ دست، می تواند برای این مفصل ایجاد شود، اگرچه مچ دست درهمه فعالیت ها کاربرد دارد وحرکت میکند.

عوارض شکستگی استخوان اسکافویید

دومورد ازرایجترین عوارض شکستگی مچ دست، شامل الگونئوردیستروفی (Algoneurodystrophy) وبدجوش خوردن استخوان (malunion) است.

Algoneurodystrophy یک سندروم مفصلی دردناک است که به دلیل اختلال درجریان خون وعصب ایجاد می شود. ازعلائم آن تورم وکبودی پوست است که به عنوان سندروم دست وشانه هم شناخته شده است.

بدجوش خوردن استخوان هم براثر عدم تعادل وتنظیم استخوان ها به صورت صحیح ایجاد می شود.

این عوارض همچنین می تواند با بروزعلائم زیرهمراه باشد:

  • ایجاد تورم

  • سخت شدن انگشتان

  • بدشکل شدن مفصل

  • چسبندگی کپسول های شانه که براثر بی تحرکی شانه ایجاد می شود

  • بیماری آرتروز مچ دست

  • جابه جایی ناقص مفصل که به ندرت ایجاد می شود

  • پارگی اکستانسور درتاندون شست دست

نکات پایانی در مورد شکستگی استخوان مچ دست

اکثربیمارانی که دچارشکستگی استخوان اسکافویید هستند بوسیله یک مدیریت مناسب ودرست میتوانند به صورت کامل بهبود یابند. بیمار بوسیله مراجعه به متخصص فیزیوتراپی یا متخصص می تواند به انجام فعالیت های روزانه یا ورزش بعدازچندهفته یا چندماه بازگردد.

به دلیل اینکه جریان خون درناحیه ای ازاسکافویید که دچار شکستگی شده است، ضعیف است واشعه ایکس نمی تواند با یک مرحله این عارضه رانشان دهد، دروه بهبودی بیماران ممکن است طولانی ترشود. ویا اشکلاتی ایجاد شود. این مشکلات شامل تکرر ادرار، نداشتن ادرار،اختلال درادرار، مردگی بافت ها وآرتروز استخوان است .

دربیمارانی که دچارآسیب دیدگی های شدید مانند آسیب دیدگی به استخوان های دیگر، بافت های نرم، عصب یا رگ هستند دوره ریکاوری طولانی تر می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی